Sú zmeny v školstve nevyhnutné? - Efektívne školstvo, časť.1

Autor: Tomáš Mašán | 22.8.2011 o 7:57 | (upravené 22.8.2011 o 19:26) Karma článku: 5,03 | Prečítané:  991x

Školstvo nás nezaujíma ale pritom chceme, aby naše deti chodili to tých najlepších škôl a boli z nich špičkoví právnici, informatici, ekonómovia,... Hovorí sa len o tom, koľko zvýšime plat učiteľom, ale čo učiť a ako už zase nikto nerieši. Školstvo je podľa mňa jeden z hlavných pilierov vyspelej spoločnosti. Nedalo mi a napísal som dokument "Efektívne školstvo", ktorý budem postupne pridávať na tento blog, kde napíšem svoje názory, myšlienky a hlavne riešenia, ktoré nestoja ani milióny eur, ktoré školstvo nemá a ani nie sú nereálne do života. Verím, že to podnieti diskusiu a nájdem ľudí, ktorí sa postavia a budú "bojovať" za také zmeny, ktoré prinesú efektívny systém.

 

Školstvo nás nezaujíma ale pritom chceme, aby naše deti chodili to tých najlepších škôl a boli z nich špičkoví právnici, informatici, ekonómovia,... Hovorí sa len o tom, koľko zvýšime plat učiteľom, ale čo učiť a ako už zase nikto nerieši.

Školstvo je podľa mňa jeden z hlavných pilierov vyspelej spoločnosti. Nedalo mi a napísal som dokument "Efektívne školstvo", ktorý budem postupne pridávať na tento blog, kde napíšem svoje názory, myšlienky a hlavne riešenia, ktoré nestoja ani milióny eur, ktoré školstvo nemá a ani nie sú nereálne do života. Verím, že to podnieti diskusiu a nájdem ľudí, ktorí sa postavia a budú "bojovať" za také zmeny, ktoré prinesú efektívny systém.

Položme si otázku, potrebuje súčasný školský systém väčšie zmeny aby bol schopný fungovať v 21. storočí? Ak si myslíte, že nie, nemusíte ďalej čítať, ale ak ste názoru, že máme čo doháňať, čítate správne.

Dnes sa vyučuje na školách s rovnakým a podobným zameraním to isté čo má za následok bezkonkurenčné a demotivačné prostredie medzi sebou. Drobné snahy o poskytnutie doplnkových predmetov je len malým a často krát ignorovaným rozdielom, ktorého si rodičia a ani potenciálny záujemcovia, t.j študenti, o školu ani nevšimnú a ani ich to v podstate nezaujíma. Všade nás naučia to isté, kvantum teórie bez dotyku s praxou. Tu by som trochu krivdil školám, ktoré majú prax vo svojich osnovách pre ich odborné predmety, ale čo s predmetmi ako biológia, geografia, cestovný ruch a podobne. Myslíte si, že tu nie je možnosť priniesť prax na hodinu? Omyl. Všetko je možné, ale treba na to pripraviť celý školský systém.

Stretneme sa určite aj s názormi, že naše školstvo bolo vynikajúce a naši študenti sa so zahraničnými nemohli zrovnať. Áno, to je pravda a pravda je aj to, že kedysi študenti vykonávali prax a vývoj v spolupráci s veľkými ale i malými štátnymi podnikmi. Po rozpade týchto podnikov zmenou štátneho režimu sa toto vytratilo a zostala nám len teória a presvedčenie, že to naše školstvo je stále také dobré ako kedysi.

Pedagóg už dnes vo svete informačných technológií, internetu nedokáže disponovať väčšími vedomosťami ako si študenti dokážu naštudovať z voľne dostupných zdrojov na internete. Pedagóg dnes musí zmeniť „kabát" a vystupovať ako moderátor vo svete informácií a naviesť študentov na tie správne myšlienky, rozhodnutia a hľadanie odpovedí. Toto je úloha pedagóga v 21. Storočí informácie. Dnes platí, že kto má správne informácie, vyhráva.

Ak chceme byť konkurencieschopní vo svete a získavať investície s vyššou pridanou hodnotou ako len montovanie zo súčiastok, je potrebná celková reforma, nová príprava študentov, ktorá bude dbať na prepojenie teórie s praxou. Veď pedagógovia ako aj študenti disponujú obrovským bohatstvom nápadov, myšlienok, skúseností a odhodlania zmeny. Využime ich potenciál a vybudujme z nich špecialistov a priekopníkov vo svojom obore. Tak prečo nechať naše deti napospas systému, ktorý im aj napriek veľkému množstvu predaných informácií dá len tak málo do života.

Každý odbor má svoje špecifiká a nemôžeme všetkých hodiť do jedného vreca. Rekonštrukcia vzdelávacieho systému preto musí pozerať na každý odbor ako jedinečný, ktorý si zaslúži to svoje nasmerovanie aby sme dostali maximálnu efektivitu. Problémové body súčasného vzdelávacieho systému, ktoré uvádzam, sú analýzou z môjho pohľadu a nie každý bude s nimi určite súhlasiť, ale verím, že vzbudia diskusiu o tom, kde sú problémy a ako ich riešiť.

 

Definícia problémov tak ako ich vidím nielen ja:

 

  • Vyučuje sa veľa teórie
  • Minimálna prepojenosť s praxou, najalarmujúcejšie je to na vysokých školách a univerzitách
  • Systém „zošitý" smernicami a byrokraciou
  • Neefektívne vyučovanie na špecializovaných školách s predmetmi, ktoré priamo a niekedy vôbec nesúvisia so študovaným odborom
  • Byrokracia vyučujúceho personálu s nedostatkom času na prípravy pre vyučovací proces
  • Nedisciplinovanosť a nezáujem študentov o štúdium kvôli teoretickému zameraniu súčasného systému, je to pre nich demotivujúce a neatraktívne
  • Nezáujem firiem o absolventov pretože zo školy vyšiel „čerstvý" teoretik znechutený pustiť sa ďalej do „celoživotného" vzdelávania
  • Nezáujem firiem o spoluprácu so školstvom pretože okrem teórie či u pedagógov tak u žiakov nič zaujímavé nedostanú - bohužiaľ takto dnes vnímajú firmy pedagógov a študentov
  • Neefektívny systém zvyšovania kvalifikácie pedagógov
  • 5 stupňový známkovací hodnotiaci systém študentov

 

 

Riešenie v skratke - jednotlivé body budú podrobnejšie vysvetlené v ďalších častiach:

 

  • Nový informačný systém - hlavná zmena, systém ktorý je navrhnutý tak, aby prelomil toľko potrebnú bariéru medzi praxou a školským systémom
  • Voľnosť školám vo vyučovacom procese (netlačiť na kvantitu faktografie, ale rozvrhnúť vyučovací čas na 1/3 až 1/2 vyučovacej hodiny pre teóriu a 2/3 až 1/2 na diskusiu, riešenie praktických problémov
  • Viac praktických hodín študovaného vedného odboru spojených s informačným systémom, t.j. praxou
  • V systéme zošitom smernicami konkurenciou nezískame požadovaný efekt pokiaľ im nedáme voľnosť profilovať sa a odlišovať.
  • Umožniť reagovanie pedagógov na vonkajšie okolie a vnášať tieto podnety do vyučovacieho procesu poskytnutím času na diskusiu s možnosťou presúvania si preberaných látok podľa potreby (napr. rozbor zemetrasenia v Japonsku na hodinách geografie, chémie, cestovného ruchu, prírodopisu a pod. - každý predmet má na danú tému svoj pohľad, zaujímavý pohľad, ktorý umožní študentom vidieť veci z rôznych pohľadov, niekedy aj protichodných. Týmto ale dokážeme donútiť študentov rozmýšľať, spájať si veci a hľadať pravdu aj mimo vyučovania. Škola sa tak stane pre nich mimoriadne zaujímavou inštitúciou, ktorá im dá do života presne to, čo sa od nich bude vyžadovať - „vlastný rozum", myšlienky, riešenia, profesionalitu
  • Prehodnotenie a úprava predmetov na špecializovaných školách s dôrazom na vysoké školstvo - úzka špecializácia
  • Viac priestoru pre prípravy pedagógov na teoretickú a hlavne na praktickú časť vyučovacieho procesu
  • Maximálne využitie potenciálu pedagógov - poskytnúť im priestor aj na výučbu „nekvalifikovaných" predmetov z ich koníčkov, záľub a dosiahnuť tak aj vyššiu diferencovanosť medzi školami
  • Zmena prijímacích skúšok, maturít, monitoru - odľahčenie od teórie (teoretické minimum - zaviedol som si pojem, ktorý bude neskôr vysvetlený) s prihliadnutím aj na praktické činnosti
  • Nová príprava pedagógov na ich povolanie so zameraním na zvládanie a zaujatie študentov, maximálneho využitia priestoru na diskusie a praktickú časť vyučovacej hodiny
  • Poskytnúť priestor na výučbu študentov aj pre ľudí z praxe bez zbytočnej byrokratickej a vzdelávacej mašinérie
  • Zmena systému zvyšovania kvality a vzdelania pedagógov
  • Nový hodnotiaci systém, ktorý netlačí na teoretické memorovanie učiva ale praktickú zručnosť

 

Ako som už písal, jednotlivé body rozpíšem podrobnejšie v ďalších pokračovaniach. Teším sa na Vašu kritiku a názory.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?